lauantaina, joulukuuta 30, 2006

The owls are not what they seem

Maanantai 25.12.2006.

Täksi päiväksi meille suotiin auringonpaistetta ja sateettomuutta, se takasi onnistuneen valokuvauskierroksen seudun kohteisiin. Ensiksi kävelimme viereisessä Snoqualmie Falls Parkissa katsellen vesiputousta jonka syöksy tähän vuoden aikaan on aika voimakas. Koko alue tahtoi peittyä tyrskyistä aiheutuvaan sumupilveen. Sitten alkoi ajelu. Näimme Fire Walk With Me –elokuvassa olleen Hap´s Dinerin (Fall City Grill), Roadhouse –kapakan ulkokuoren (Colonial Inn), Bookhousen (Colonial Innin takana oleva pieni mökki), Big Ed´s Gas Farmin ja Ed ja Nadine Hurleyn kodin (yksityisasuntoja), Double-R Dinerin (Twede´s Café), Twin Peaks High Schoolin (Mount Si High School), Fat Trout Trailer Parkin (olemassaoleva vaunualue, jossa jäljellä elokuvassa näkynyt sähköpylväs), sillan jota pitkin Ronette Pulaski käveli pilotissa, tienpätkän jossa Twin Peaksin kaupunkikyltti sijaitsi, Sparkwood & 21 tienristeyksen, Packard Sawmillin (Weyerhauser Sawmill), Sheriff Stationin (Weyerhouser Office), ison pölkyn joka näkyy alkuteksteissä, junanvaunut ym ym ym… ja tietty tuon Great Northern Hotellin (Salish Lodge). Oli todella mielenkiintoista nähdä nuo paikat, jotka ovat melko ennallaan vaikka sarjan pilotti kuvattiin jo 1988-89 ja Fire Walk With Me –elokuvakin 1991-92. Tosiasia on kuitenkin se, että eivät nuo paikat itsessään herätä eloon sitä tunnelmaa, joka Twin Peaksissa oli. Siihen vaaditaan taitava kuvaus, ohjaus, leikkaus, värimäärittely, pukusuunnittelu ja musiikki, ja tietty näyttelijät, ainakin. Vähän spooky olo oli kuitenkin koko ajan ollessamme tuolla, ei paikkaa oikein osannut pitää ihan vaan tavallisena amerikkalaisena pikkukaupunkina.

Ostimme sitten Snoqualmien pääkadun varrella olevasta kaupasta välipalaa ja ajoimme vielä parinkymmenen kilometrin päähän Snoqualmie Passille, joka sijaitsee myös noin 2 km korkeammalla. Lumiraja oli hyvin jyrkkä, vuorilla oli täystalvi ja paljon hiihtokeskuslomailijoita. Nappasimme pari valokuvaa ja lähdimme äkkiä takaisin, ei lunta nyt kiitos.

Hotellissa oli vuorossa vierailu spa-osastolla, joka oli aika pieni zeniläisyyttä toteuttava paikka, jossa ei saanut puhua. Sääntö ei valitettavasti saanut jenkkejä hiljaiseksi. Kylpylänhoitaja joutui huomauttamaan asiasta. Altaat olivat pieniä, mutta koko paikka oli tyylikäs lukuun ottamatta saunaa, joka oli suomalaiselle kauhistus. Kopissa oli ihan oikea kiuas, lämpöasteita ehkä 60, mutta kiulua, vettä ja kauhaa ei näkynyt. Lattiassa ei ollut edes viemäriä. Paikalliset kävivät siellä kylpytakit päällä. No, ei tuo varmaankaan ole mitään uutta niille, jotka ovat saunoissa vierailleet Suomen ulkopuolella, mutta meille tämä taisi olla ensimmäinen kerta. Höyrysauna sen sijaan oli erinomaisen oloinen.

Huoneemme takassa oli paperiin kääritty heti-valmis-sytytettäväksi-pölkky. Kaikkea ne keksii. Paperipussinreunoihin vaan tuli ja pölkky loimusi tasaisesti monta tuntia.

Söimme myös tänään ullakkoravintolassa ja tietty myös joimme Copperheadia. Damned good beer !

Mikko ja Jarna, Salish Lodge, Snoqualmie, Washington, USA

Comments:
Hei Jarna ja Mikko,

Teillä näyttää olevan hauska reissu Pohjois-Amerikassa (josta on tekstiä) ja eksoottisemmissa maisemissa Etelä-Amerikassa ja Tyynen valtameren puolella. Luemme ja katselemme innostuksella. TV:stä tulee tietenkin matkavideonne alkuperäisversio vuodelta 1991.