lauantaina, joulukuuta 30, 2006

Hyvästit Snoqualmielle

Tiistai 26.12.2006.

Pakotimme itsemme aikaisin ylös. Emmimme hieman, mutta menimme sitten kuitenkin syömään vielä aamiaisen hotellin Dining Roomiin, johon ei nyt aamulla ollut solmiopakkoa. French Toast, vohveleita, tuoremehua ja kahvia, koko hoito kahdelta hengeltä juomarahoineen 65 dollaria. Olikohan se sen väärti, don´t know. Palvelu oli ainakin ensiluokkaista ja tunnelma hyvä, mutta samalta ne ruoat maistuivat kuin 10 dollarin aamiainenkin.

Suruksemme jouduimme jättämään Salish Lodgen. Siellä ollessamme ensimmäistä kertaa tämän matkan aikana tunsi rentoutuvansa täysin, olisi siis voinut jäädä muutamaksi päiväksi vielä, vaikka vaan nukkumaan, nimittäin sänkykin oli ihan jäätävän hyvä.

Ajoimme Seattleen Redmondin kautta. Siellä sijaitsee Microsoftin päämaja, mutta se ei osunut reitin varrelle. Päädyimme Ballardin kaupunginosaan, jossa on ollut jo kauan paljon pohjoismaisia siirtolaisia. Ballardissa sijaitsee myös Nordic Heritage Museum, jossa vierailimme. Kolmikerroksinen museo oli mielenkiintoinen kokemus. Se antoi hyvää lisätietoa nimenomaan pohjoismaisten siirtolaisten elämästä USAssa ja Kanadassa 1800-luvulta tähän päivään. Ylimmässä kerroksessa oli erilliset osastot omistettu Suomelle, Ruotsille, Norjalle, Tanskalle ja Islannille.

Museossa vierähti niin kauan, että päätimme jättää päivän muut suunnitellut kohteet sikseen ja ajaa suoraan majapaikkaamme Port Angelesiin Olympic Peninsulalle. Lautalla Seattlesta Bainbridge Islandille jne matka olisi lyhentynyt ja aikaakin olisi säästetty reilun puoli tuntia, mutta ajoimmekin Tacoman ja Gig Harborin kautta. Kolmen ja puolen tunnin päästä olimme perillä Port Angelesissa. Kaupungissa on vain 19000 asukasta, mutta silti jo kilometrejä ennen varsinaiseen keskustaan tuloa tienvarret täyttyvät shopping malleista, ketjumotelleista ja muista amerikkalaiseen maantiekuvaan pinttyneistä näyistä. Eikös Nokialla ole n. 20000 asukasta. Siellä tilanne ei ole samanlainen. Tärkeimpänä porttina Olympic Peninsulalle Kanadan puolelta tuleville Port Angeles lienee kesäisin vilkas satamakaupunki. Nyt se näytti melko kuolleelta. Majoituimme aivan sataman vieressä olevaan Downtown Hotelliin, söimme alakerrassa olevassa Cornerhousessa ja poikkesimme vielä tien toisella puolen vanhemman herrasmiehen pitämässä loungebaarissa, jossa joimme Mirror Pond –olutta. Hyvää.

Mikko ja Jarna, Downtown Hotel, Port Angeles, Washington, USA

Comments: Lähetä kommentti

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?